חדש: בית קפה שמעסיק רק אנשים עם מוגבלות

"אנחנו רואים את יכולותיו של כל עובד, ומתאימים לו את התפקיד ואת ההכשרה", מספר היזם של "שווים בקפה" ברחובות. הלקוחות כבר ממלאים את המקום

"שווים בקפה". צילום: גיל שלום
"שווים בקפה". צילום: גיל שלום

אנשים עם מוגבלויות שרוצים להתקבל לעבודה, נתקלים לעיתים בקשיים מצד המעסיקים, שלרוב יעדיפו לקבל לעבודה אנשים ללא מוגבלות. זה לא המצב בבית הקפה "שווים בקפה" ברחובות. בית הקפה המיוחד, שנחנך בתחילת החודש, דוגל במדיניות קצת אחרת: כל עובדיו הם אנשים עם מוגבלות.

כל אדם עם מוגבלות שיתקבל לעבודה בבית הקפה, יקבל הכשרה מתאימה לתפקיד, בהתאם ליכולותיו האישיות. "כשאנחנו מקבלים עובד, אנחנו רואים את יכולותיו, ומתאימים לו תפקיד אותו הוא יוכל לעשות בצורה הטובה ביותר", מספר עמוס פרג'ון, היזם שמאחורי "שווים בקפה".


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova



איך הכל התחיל?

לפני שלוש שנים עיריית רחובות ורשת "חוויות" המרכזת את המתנ"סים ופעילויות הפנאי בעיר, תכננו להקים בית קפה וחיפשו יזם שיוציא לפועל את הפרויקט. בזמן תכנון הפרויקט עלה הרעיון שעובדי בית הקפה יהיו כולם אנשים עם מוגבלות, לכן הם פנו גם לפורום אוכלוסיות מיוחדות בעירייה. שיחות ההתנעה עם פרג'ון החלו לפני כשנה, ובית הקפה הוקם תוך מספר חודשים ברחבת מרכז חוויות שווייץ בעיר, בחסות הקהילה היהודית-אמריקאית ממיניאפוליס.

עובדי בית הקפה מלווים על ידי מדריך חברתי ועל ידי רכז עסקי, שמסייעים להם בהכשרה ומלמדים אותם את כל רזי העבודה בבית הקפה. "הם עוברים איתנו את כל התהליך, מאחריות על הסחורה, דרך סידור המחסן ועד הכנת המזון", מסביר פרג'ון. המחזיקה בתיק אוכלוסיות מיוחדות בעיריית רחובות, אורית שרגאי, מלווה את המדריכים ומשגיחה על הניהול התקין של תהליך ההכשרה וההשמה של העובדים.

 מה בתפריט?

בית הקפה כשר, ופתוח בימים ראשון עד חמישי מהשעה 07:00 בבוקר ועד 21:30 בערב. בתפריט תוכלו למצוא כמובן קפה על כל סוגיו, מאפים שונים ומגוונים, סלטים, שתייה קלה ועוד.

"שווים בקפה". צילום: גיל שלום
"שווים בקפה". צילום: גיל שלום

לקוחות לא סבלניים? לא אצלנו

נועה זר (34) מאובחנת על הרצף האוטיסטי, החלה לעבוד בבית הקפה עם פתיחתו בתחילת החודש, ומרגישה שמצאה בית של ממש: "כיף לי מאוד להיות פעילה, לעבוד ולפגוש אנשים". זר, שעד עכשיו לא עבדה, עברה הכשרה תוך כדי עבודה, והיום היא יודעת לבצע פעולות רבות בבית הקפה בעצמה. "אני אחראית גם על המחסן וגם על הכנת הדברים", היא מספרת בהתרגשות.

זר עוקבת אחרי המלאים של בית הקפה, ומסדרת את החוסרים ברשימות. לצד פרג'ון, הם מבצעים הזמנות של מוצרים חסרים מהספקים. "היא יודעת כבר לבצע את כל הרשימות בעצמה", מסביר פרג'ון.

בעקבות לחץ העבודה שיכול להיווצר בבית הקפה, עלולים לקרות מצבים בהם הלקוחות יתלוננו על השירות, יתרגזו ואולי אפילו ירימו את קולם על העובדים. מבחינת ההנהלה, יש אפס סבלנות ללקוחות כאלה. "אמרנו לעובדים שבמידה ולקוח מדבר אליהם לא יפה או מאיץ בהם, הם יכולים להגיד לו שהוא לא חייב לקנות", אמרו מנהלי המיזם.

"איכות חיים לכל התושבים"

המיזם התקבל באהדה רבה בקרב תושבי רחובות, שנהנים לקנות ולראות אנשים עם מוגבלויות מהצד השני של הדלפק. בחודש ספטמבר הקרוב מתכננים מנהלי בית הקפה לפתוח סניף נוסף בעיר, והם מביעים תקווה שיצליח – ויעניק לרשת פוטנציאל התרחבות משמעותי לסניפים אחרים ברחבי הארץ.

"מדובר במיזם המייצר שוויון הזדמנויות, חברה מכילה ומגוונת יותר, המחבקת את השוני בין אנשים – ויוצרת איכות חיים לכלל התושבים", אומר גולן ביטון, מנכ"ל רשת "חוויות". "אנחנו מאושרים לראות שאנשים עם מוגבלויות עובדים כמו כולם ומצליחים להשתלב", מוסיף פרג'ון לסיכום.