תכירו: הטבחים הכי מיוחדים במלון לאונרדו י-ם

על הבשרים אורי (21), על המאפים שליו (23): שני בוגרי קורס הבישול של רשת פתאל לאנשים עם מוגבלות עובדים, מרוצים ומצליחים

אורי וידר פיקר. צילום: שליו שלום, ווינט

"אנשים עם מוגבלויות יכולים לעבוד בזכות עצמם ולא רק להיות תלויים בהורים" – כך מודיע אורי וידר פיקר (21), והוא עצמו ההוכחה לכך. אורי הוא בוגר קורס "הכשרה באמנות הטבחות" שקיימה רשת מלונות פתאל במיוחד עבור אנשים עם מוגבלויות, ובסיומו הוא השתבץ כטבח במטבח הבשרי של מלון לאונרדו פלאזה בירושלים.

הקורס עצמו היה חלק מפרויקט "שווים בתעסוקה", המשותף למפעל הפיס, "ידיעות אחרונות", ynet ואתר "שווים", שיצא לדרך בשנה שעברה במטרה להגדיל את שיעור המועסקים בקרב אנשים עם מוגבלויות. זאת, בעזרת קורסי הכשרה בתחומים שונים המועברים בחינם; פנייה למעסיקים לערוך קורסים ייעודיים מסוג זה וכמובן לקבל אל שורותיהם אנשים עם מוגבלויות; והעלאת הנושא לשיח הציבורי על מנת לגרום לכולם להבין שהעסקת אנשים עם מוגבלויות היא win־win: הם מרוויחים, והעסק מרוויח לרוב הרבה יותר, ובשלל מישורים.

משתתפי הקורס בפתאל למדו חומרים תיאורטיים לצד התנסויות מעשיות: כיצד מתנהלים מלונות, איך מתנהלים המטבחים, כמובן כל היסודות למקצוע הבישול. בסוף הקורס הם קיבלו מדים, תעודות ואת השיבוצים שלהם אצל השפים של מלונות הרשת. אחר כך החלו לעבוד.

"פתרון אפשרי למחסור בכוח אדם במלונות"

אחד השפים שהעבירו את הידע שלהם לחניכי הקורס היה ליאור יעקב, שנמצא בתחום כבר כמעט 20 שנה, עשר מתוכן במלונאות. "שמחתי שאיפשרו לי לקחת חלק בפרויקט", הוא מספר, "אני בחרתי, מכל השפים, ללמד בקורס את תחום הדגים. זו הייתה קבוצה קשובה ולא הייתה תחושה שיש בה משהו שונה. זה היה כמו כל הקורסים שיוצא לי להעביר. החניכים בקורס התגבשו כקבוצה, חוו יחד חוויות ואני הוספתי להם ידע. זה היה מאוד מקצועי וענייני. מדובר באנשים שנהנים, מתרגשים, לומדים, לא שונים מאף אחד אחר, והייתה הנאה גדולה לעבוד עם כל אחד מהם".

יעקב מדגיש שאחרי עידן הקורונה הענף כולו סובל ממחסור בכוח אדם מיומן – וזה הפתרון לכך. "חשוב שמעסיקים יידעו שעובדים עם מוגבלויות הם עובדים כמו כולם, חלקם אפילו טובים במיוחד, והם יודעים לתפוס מהר את מהות המקצוע ולהתקדם. הם גם מאוד נאמנים למלון. זה מקצוע קשה, הוא לא מתאים לכולם, אבל למי שיש תשוקה להיכנס למטבח ולהשתלב בתחום שתמיד יש בו עבודה – אני ממליץ בחום לנסות", הוא אומר.

אחרי הקורס קיבל יעקב אליו למטבח שניים מהחניכים, את וידר פיקר ואת שקד יפרח (23). "שקד התחיל בסלטים, אבל מאחר שהוא מאוד מסודר וקפדן חשבתי עליו במהרה בהקשר של קונדיטוריה וקינוחים וכבר כמה חודשים שהוא אחד מהקונדיטורים אצלנו", הוא מספר. "אורי עובד איתי בבשרים. הוא איש של עבודה, שאפשר לסמוך עליו, גם בשבתות ובחגים. הוא פשוט עובד מצוין".

שף ליאור יעקב. צילום: שליו שלום, ווינט

"בסוף עפתי על זה"

"החוויה בקורס הייתה מעניינת עבורי בעיקר משום שאני לא רגיל לעבוד בצוות", מספר וידר פיקר, "לאט־לאט למדתי והתרגלתי – ובסוף עפתי על זה", הוא אומר בחיוך, "זה מדהים עבורי שקיבלתי הכשרה, אני יכול לפרנס את עצמי, וגם עובד ברשת שנותנת הזדמנות שווה לאנשים עם מוגבלויות".

מה המומחיות שלו? "אני הכי טוב בתחום הבשרים. התמקצעתי במטבח הזה ובלי להתרברב – אני שולט בו ממש טוב", הוא אומר בגאווה ונותן הרבה קרדיט לשף ליאור יעקב: "הוא היה הרבה יותר ממורה או בוס. השף הוא בעצם סוג של חבר שעוזר, מלמד ומתקן, ולא רק נותן משימות".

יפרח, תושב מכבים־מודיעין־רעות, מספר: "למדתי בקורס להכין סוגי אוכל רבים ואת כל טכניקות הבישול". למרות שהתחיל, כאמור, בתחום הסלטים, הוא עבר מהר מאוד לקונדיטוריה. וזה לא מפתיע: מדובר בתחום עניין שמלווה אותו הרבה שנים. "אני אופה מגיל 10 ולקחתי הרבה סדנאות לאורך כל הדרך", הוא אומר.

עוד לפני שעבר את הקורס הוא עבד במאפיית "לחם החיים". מעבר לכך, כבר ארבע שנים הוא מנהל מביתו קונדיטוריה ביתית, שמקבלת הזמנות ומבצעת משלוחים. יש לו אפילו עמוד אינסטגרם מקצועי שבו הוא מייעץ לגולשים שעוקבים אחריו על רזי הקונדיטוריות. העבודה במלון היא השלב ההגיוני הבא בהתפתחות המקצועית המרשימה שלו.

שקד יפרח. צילום: שליו שלום

"היה ברור לנו שאנחנו בפנים"

"כששמענו ברשת על המיזם המדהים הזה של 'שווים בתעסוקה', שמעניק קורסי הכשרה ייעודיים בחינם לאנשים עם מוגבלויות, היה ברור לנו שאנחנו בפנים", אומרת גנית בוכמן, מנהלת ההדרכה במלונות פתאל, "ידענו שזו הזדמנות עבורנו להכניס לחברה אנשים מצוינים. יצאנו למיונים כשאנחנו יודעים שאנחנו לא עושים הנחות, אבל כן עושים התאמות עבור האנשים עם המוגבלויות שהגיעו. זכינו להכיר אנשים שיש להם תשוקה למקצוע ואהבה לבישול".

בכל שלב, היא מספרת, היה לה ברור שזה עומד להיות סיפור הצלחה. "את הקורס עשינו במטבח של המלון, כדי שיתרגלו לעבודה הייחודית הזו", מסבירה בוכמן, "ידענו שכשהם ישתלבו במלונות זה יהיה אחרי הכשרה, למידה והבנה מהו מטבח מלונאי, ומכאן השמיים הם הגבול עבורם והם יכולים ללמוד עוד ועוד על המקצוע. וכך באמת היה".

בוכמן מספרת שבתום המפגשים והלמידה נערך מפגש מסכם, שבו הוכנה ארוחה לשפים, למנהלים ולמנכ"לים של המלונות שבהם השתלבו מאוחר יותר התלמידים. "הארוחה הייתה מצוינת והבנו ממנה שהם למדו את העבודה. בשיחות האישיות ובשיבוצים למלונות השונים ברשת היה מרגש לראות את התגובות שלהם. אחד מהם התקשר לאמא שלו לספר לה היכן שובץ, והיא כל כך שמחה. זה רגע שקורה הרבה בין ילד שמקבל אצלנו עבודה לבין הוריו, לא משהו ייחודי לקבוצה הזו. וגם זה מוכיח שהם אולי עם מוגבלויות, אך ממש לא מוגבלים, אלא אנשים שיכולים לעשות הכל".

מנהלת ההדרכה של פתאל גנית בוכמן. צילום: קובי קואנקוס, ווינט

בוכמן מציינת שהרוב המוחלט של משתתפי הקורס עובדים כיום בפתאל ומסכמת: "אנחנו מאמינים שבכל עסק וארגון אפשר למצוא מקום לכל אדם, וצריך רק לבחון את היכולות, את הכישורים והרצון. האנשים האלה הם משאב מדהים, ואני ממליצה לעוד מעסיקים לעשות מה שעשינו".

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************